Projekter

 

Projekt 1

Her er så først historien om en gammel Ford Maverick og en meget stædig pilot........

Sådan så "projektet" ud dengang i 1994 da jeg købte en 1970 Ford Maverick - "rullende objekt". Billedet er taget i mit daværende værksted på en gård i Solrød By (Stangagergård). 

"Adskillelse" - eller "pladesmedens værste mareridt"............

 !

Ja, det havde jo nok taget pippet fra de fleste - men ikke mig, det var jo en Ford og den var billig (eller - "bil-lig"!)

Efter en masse "flytten rundt" kom den til sidst hjem på Johannesvej 15 i den til formålet nybyggede garage !

Om på siden......det var det nemmeste når hele bunden skulle slibes pladeren og have grunder og tectyl. Tak til gode venner og naboer der lyftede ! 

Her et par sandblæste kofangere på vej til Polen.....

Og sådan så de ud efter en tur på skibsværftet i G`dynia - ja der hvor Lech Walesa arbejdede engang !

Pladerent motorrum - føj hvor var det et beskidt job med en roterende stålbørste på en boremaskine !!!

Her har jeg så "prøvesamlet" hele bilen/karossen, et godt trick hvis skidtet skal passe sammen efter den er malet....

He fra en lidt anden vinkel..........

Sådan renoverer man en "Parking lamp" til en Maverick - med en migatronic ! Sådan er det at have en bil hvor man ikke lige går hen til den nærmeste forhandler og henter nye stumper ! (Jan2006)

Og her er så et stk. nyrenoveret 289.......okay det er lidt snyd, der er et par ting der mangler (og karburatoren ligger bare løst på) men jeg kunne ikke dy mig for at lave dette "modelfoto" *GGGG* (Jan 2006)

Her er så hvad der kaldes "bench racing" (eller "drømme om en sommerdag" !)

Her er en af mange fikse løsninger der skulle "findes på" i løbet af samleprocessen, skifteren er boltet i bunden med "svejsemøtrikker" !

Her er en glad mand den 1. Maj 06 - på vej til maleren !

Og her er den så godt på vej hos maleren - der skal her også lyde en stor tak til Brian og Kenneth på JL Lakering - at de holdt mig ud !

Og så her sidst i Maj, på vej hjem igen iklædt en prydelig "Audi Absolut rot" (det nærmeste Helle kommer på at få en Audi......*GGG*)

"Og så skal der skrues højre om"...............

Ja, det tager altså sin tid at samle sådan en gammel bil, specielt når man ikke selv har skildt den ad ! OG når alt der skal skrues på er special løsninger der tager mindst 2-3 timer at lave....... 

Her køler og blæser (noget "Audi biks" jeg havde fået for lysår siden af en kollega !)

Et kig ind i "Stuen", igen sådan lidt "modelagtigt" da alt sidder "løst-fast"..........(det blev til meget "af-og-på" for at passe det hele til !!

Fiks arbejdsbord - venligst sponsoreret af Fruen - meget anvendeligt når man skal samle et instrumentbord !

Og her er så det færdige resultat - Tadaaa......(bemærk, hvide urskiver - det var noger "pillenips" at lave...) 

Så er den ved at være klar til at få ilagt en motor - og gearkasse.....

289 CUI V8 og C4 aut.gearkasse........

Så er det lige før at....det er lige før.....

"Byttet nedlagt".....eller rettere ilagt (en øvelse der er prøvet et par gange siden - kan faktisk tage den ud og lægge den i alene nu - øvelse gør mester !)

Pyyyh......der er laaaangt endnu.....

Seee, der er sket noget nyt...............den er blevet vendt om *GGGG*

Nej - meningen er nu god nok, den skulle gerne vende røven ud af mod porten - det er nemlig tid at starte den op første gang. Det gjorde Søren Møller og jeg så en aften i Okt.06 - ved 18 tiden uden helt at tænke på at naboerne jo nok sad og spiste - og den skulle køre i 15 min m. 2000 omdr. for at "køre knasten ind".............Nå, det gik nu meget godt, ærgerligt der ikke er lyd på hjemmesiden - den lød ret sprød med sin 3" udstødning !  

Lednings net (mit store hovedbrud...), 6 relæer der styrer bl.a blæsere, horn, lys m.m. Den drillede godt nok mht strøm - generator m.m., nåede endda at køre tøm for strøm midt på Frederiksberg - og brænde div. ledninger af ØV.. 

Det nærmer sig syn.....

Grrrrrrrr..............fine bisser - synes den ser ret fræk ud !

26 November 2006 - 12 år efter at jeg købte bilen -  kørte jeg den til syn og fik den godkendt i første forsøg (eneste bemærkning fra bilinspektøren: "den snakker da lidt hva".....)  

Og så kunne jeg endelig sætte ønskepladerne på den bil der hele tiden skulle ha haft dem - nemlig min 1970 Ford Maverick !

Og nogenlunde sådan ser den så ud idag - alt besværet værd !

 

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

 

Projekt 2

Den næste historie handler om to drømme - en om en "69 Mustang" og en anden om "en cabriolet...øh convertible"

Jeg ønskede mig nemlig en 69 Mustang og Helle ønskede sig "en cabriolet"........og det blev så til en:

"1969 Mustang GT Convertible" 

Sådan så den så ud, den hvide 69 Mustang Convertible som Tom Jensen havde fundet til os - her da vi henter den i Stockton hvor Tom arbejder.

Og hjemme i Tom`s indkørsel på "Stranahan Circle - Clayton", hvor jeg selvfølgelig aldeles omgående monterede et sæt "Magnum 500" fælge - mine yndlings Mustang fælge................

Bilen kom til DK sommeren 06 og kørte hele sommeren i dette "antræk".....Den var vel nok hvad man kalder "distance lækker"......den så langt fra godt ud ! Det var dog ikke værre end at det kunne klares på en vinter (ja goddaw - troede jeg !).

"Ny kalesche og lidt lak - så er den sgu da pingeling...." Ja men du ved jo godt at sådan noget bare tager længere tid end du tror ik ?..........(man skulle tro jeg var blevet klogere ik`?)

Næsten klar til maler........

Og fra en anden vinkel........

Nå, men det lykkedes da til sidst - selv om det blev lidt en kamp med tiden idet malerne havde fået den åndede ide at lukke firmaet - ØV igen.

Og......så var det at jeg fandt en 351 Windsor motor/FMX gearkasse - som bilen er født med, til "næsten ingen penge" i USA - og så måtte den jo også i !

Her er den på en palle i USA, klar til at bliver shippet til DK.

Og efter lidt hårdt arbejde med højtryksrenser........

Og her er så det færdige resultat, sen sommeren 2007, vi håber på bedre vejr i 2008 !

December 07

Der er jo altid noget der trænger til at blive forbedret - i dette tilfælde havde lakken på højre bagskærm "sluppet" (angiveligt pga dårlig spartel fra en gang "USA rep"...), så bagskærmen bliver lakeret om !

I samme moment bliver der så også udbedret en skade på venstre panel - der var slået en stor flig (på størrelse med en 5 krone) af - guderne må vide hvordan det er sket ??

Ud over de to nævnte reperationer så har begge døre været afmonteret og fået spartlet det nederste af den invendige dørside op samt malet og så monteret og rettet til (den højre dør sad ikke pænt).

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Projekt 3

Her kommer - snart - historien om en 1969 Mustang Fastback.......

Denne her skulle gerne fremstå i original farven - Acapulco Blue - klar til sommeren `08......

Men......først skal der lige udbedres lidt rust skader..... 

12 Aug.

Bilen er kommet tilbage fra maler, dvs. det er kun karrossen - nu skal de så igang med alle løsdelene (døre, klapper,

skærme etc), så det bliver sgu nok først "sommer 09" før jeg kører "69 Mustang Sportsroof".......

Jeg var desværre ikke så flittig med kameraet under samlingen af den her bil - men her er så det færdige

resultat - altså dvs. færdig bliver man jo aldrig, er allerede igang med de første "modificeringer", nyt

styretøj, alutoppe, knast, headders ny udstødning m.m. *GGGG*

Som sådan et lille "ved siden af" projekt er jeg gået igang med at samle en "Honda CD50" knallert -

for sådan en havde jeg da jeg var knægt !

 

Skal blive sjovt at høre den karakteristiske "put-put" lyd fra den lille fine 1 cylindrede 4-takts motor igen !

Har faktisk en til, som gerne skulle ligne den her når den engang er renoveret -

sådan så min nemlig (næste) ud.....min havde dog de lange blinklys....

Se så lige her - vi fik søreme liv i den ! Tak til Johnny Meyer for teknisk bistand !

Nyeste "projekt"........en 1969 Mustang Coupe - læg mærke til de totalt retro "Slot mags" fælge......skal også ha de bageste poleret op !

Det kommer nok til at tage lidt tid inden den her er på gaden i lidt finere farver og med nr.plader, meeen det skal nok

lykkes !